מאז ומעולם המילה, השם והמוניטין שלי היו חשובים לי. היה חשוב לי שאם אני מבטיח משהו אז אני גם מקיים, שידעו שאפשר לסמוך עליי. עם השנים הבנתי שקוראים לזה יושרה וכשהתחלתי לחקור את המושג הבנתי שיושרה מתקיימת ברמות נוספות.

כשהתחלתי לאמן התוודעתי לעד כמה אנשים מפרים יושרה בחייהם מול עצמם ומול אחרים. בהמשך בעבודתי עם מנכ"לים ומנהלים נוכחתי לחשיבות היושרה גם במנהיגות.

כששאלתי את לקוחותיי מהי יושרה, גיליתי שבד"כ הם לא יודעים להסבירה ופעמים רבות אף מבלבלים בינה לבין יושר, אז החלטתי לעשות סדר

הגדרה

יושרה היא קיום הערכים, האמת, הרצונות והמילה; במחשבות, בדיבור ובפעולות.

הסבר

בכל רגע נתון במהלך היום יום אנו חושבים, אומרים או עושים משהו.

כאשר הפעולות, האמירות והמחשבות שלנו הן במתאם לערכים, לאמת, לרצונות ולמילה שלנו, אנו מקיימים יושרה.

דגשים

  • יושרה שונה מיושר – למרות שזה נשמע דומה, יושרה איננה יושר, ויושר הוא רק אחד הערכים שכאשר אנו מקיימים אותו, אנו מקיימים את היושרה שלנו.
  • יושרה בונה את הערך העצמי שלי. בכל פעם שאני מקיים יושרה, הערך העצמי שלי נבנה כיוון שחלק בתוכי לומד לסמוך עליי שאעשה, אפעל ואקיים. מנגד, בכל פעם שאני פועל בניגוד ליושרה שלי, משהו בתוכי לומד שהוא לא יכול לסמוך עליי והערך העצמי שלי מתערער.
  • יושרה מתקיימת בשני מישורים: יושרה מול עצמי – האם אני באמת קשוב לרצונות ולאמת שלי, ומקיים את ההבטחות שלי מול עצמי. יושרה מול האחר – האם אני מתקשר ופועל מול האחר ביושרה.
  • דוגמא אישית – אנחנו לומדים הכי טוב מדוגמה אישית (מודלינג), ולכן יושרה משמעותית במערכות יחסים. איך שאתנהג זה מה שאקבל. בפרט, במערכות יחסים בהן אנו הסמכות (הורים, מנהלים, מפקדים, מורים וכו').
  • יושרה מהווה בסיס בריא ליחסים של אמון וביטחון – האחר לומד שהוא יכול לסמוך עלינו שנעמוד במילה שלנו, נקיים אותה ונהיה עקביים בנאמנות לערכים ולאמת שלנו.
  • מנהיגות – לאור כל הנאמר לעיל, יושרה היא איכות הכרחית למנהיג (אדם שבוחרים ללכת אחריו) כיוון שיושרה מעוררת השראה, משרה אמון וביטחון ומושכת אנשים.
  • יושרה גם כשמשתנים רצונותינו או הנסיבות – לעיתים נסיבות חיצוניות או רצונות שהשתנו מקשים עלינו או מונעים מאיתנו לעמוד במילה שלנו. במקרה כזה, יושרה תהיה לתקשר בהקדם האפשרי את השינוי ולפעול במצב החדש, באופן שיקיים את היושרה שלנו.
  • פגישות מכל סוג (משפחתיות, חבריות, עסקיות, ישיבות, רומנטיות וכו') בהן נקבע זמן התחלה מוגדר הן מאורע יומיומי בו נמדדת היושרה שלנו. הדרך לקיים את היושרה שלנו היא להגיע בזמן שנקבע, או לעדכן מראש ובהקדם האפשרי במידה ואיני עומד בכך.

דוגמאות

אם יושר הוא ערך שלי ואני אומר את האמת, אני מקיים יושרה. מנגד, אם אני משקר או מסתיר, איני מקיים יושרה.

אם חשובה לי שמירה על איכות הסביבה ואני מקפיד להשתמש בכלים רב פעמיים ולצמצם שימוש בכלים חד פעמיים, אני מקיים יושרה. מנגד, אם אני משתמש בכלים חד פעמיים שפוגעים בסביבה, איני מקיים יושרה.

אם אני רוצה לאכול בריא ומוותר על אכילת ג'אנק, אני מקיים יושרה. מנגד, אם התפתיתי וחיסלתי חבילת וופלים, איני מקיים יושרה.

אם אמרתי לזוגתי שאעשה היום כביסה ואכן כיבסתי היום, אני מקיים יושרה. אם הבנתי שלא אוכל לכבס היום, הודעתי על כך מראש, והצעתי פתרון חלופי, אני עדיין מקיים יושרה. מנגד, אם הבנתי שלא אוכל לכבס היום אך לא עדכנתי, איני מקיים יושרה.

אם הבטחתי משהו (לעצמי או לאחר) ואני מקיים את מה שהבטחתי, אני מקיים יושרה. מנגד אם הפרתי את הבטחתי מבלי לתקשר זאת מראש, איני מקיים יושרה.

מוטיבציה לפיתוח יושרה

יושרה משפיעה על הדרך בה אני תופס את עצמי ועל הדרך בה אחרים תופשים אותי.

יושרה מול עצמי מפתחת את הערך העצמי שלי, את היכולת שלי לסמוך על עצמי ואת חווית המסוגלות שלי.

יושרה מול אחרים בונה את השם, המוניטין וההערכה כלפיי.

איך לפתח יושרה?

עמידה במילה שלנו היא מקום טוב להתחיל לפתח בו יושרה.

להימנע מהבטחות שאני לא בטוח שאוכל לעמוד בהן (לדוגמא: "ממחר דיאטה" או "מחר מפסיקים לעשן"). בכל פעם שאני מבטיח לעצמי או לאחר משהו ואז לא עומד במילה שלי, אני פוגע באופן ישיר ומיידי בערך העצמי שלי – בכמה אני יכול לסמוך על עצמי ובכמה האחרים יכולים לסמוך עליי.

להגיע בזמן או לעדכן מראש על איחור.

לתעד בתזכורות/ביומן דברים שהבטחתי והתחייבתי אליהם כדי שאוכל לקיים אותם.

למשל אם הבטחתי להתקשר בערב, אשים לי תזכורת ביומן להתקשר.

לשים לב מה אני מדגים במרחב ולבחור להדגים את מה שחשוב לי (לא בדיבור אלא במעשה – walk your talk).